Produktbeskrivelse
Postkort: Fotografisk trykk
Motivtittel: S. S. «Kong Harald»
Størrelse: Småformat
Bakside: Brukt. Ikke postgått
Utgiver: Mittet & Co 187
Produksjonsår: 1912
Fotograf: Ukjent
HISTORIKK
1890 Bygget som KONG HARALD av Joh. C. Tecklenborg, Geestemünde, Tyskland for NFDS, Trondhjem. Levert i oktober. Byggekostnad NOK 440.000. Satt inn i turisttrafikk for den nye Englandsruten og i turisttrafikk på Nordkapp om sommeren.
1892 Innredningen oppusset.
1894 Kolliderte med DS ORION i Ålesund havn. Reparert ved Nordre Verft , Trondhjem.
1896 Kolliderte i desember med briggen DEBORAH i Herløfjord. Reparert.
1897 Kolliderte 17/04 med NFDS DS OLAF TRYGVESØN ved Fuglehuk. Reparert ved Akers Mek. Verksted, Kristiania. I fart igjen 26/04.
1900 Grunnstøtte 23/02 nær Ballsta i Lofoten. Reparert i Trondhjem.
Dokket i juni ved Trondhjems Mek Verksted, Trondhjem for ombygginger og modernisering.
1899 Dokket og overhalt i mai. Ny propeller montert.
1909 Forlenget ved Trondhjems Mek. Verksted, Trondhjem. Ny tonnasje 865 tdw, 1.151 brt, 679 nrt. Nye dim.: Loa: 230,6’-Lbp: 219,0’-B: 30,2’-D: 22’ 8½’’-Dypg.: 15’ 10’’. Nye kjeler installert: 2 dampkjeler, hver med dim.: 11,5’ x 11,5’ og 2 fyrganger. Samlet heteflate 3.442 ft². Bygget ved Trondhjems Mek. Verksted, Trondhjem.
1915 Grunnstøtte 25/12 nær Hornøyskjæret. Brakt flott ved hjelp fra NFDS DS TANAHORN og marineskipene FRIDTJOF og ERIK JARL.
1921 Grunnstøtte 12/04 ved Støttrota nær Meløy.
1924 Kolliderte 17/06 med NFDS DS HAAKON JARL nær Landego. HAAKON JARL sank med tap av 17 personer.
1926 Grunnstøtte 13/04 nær Leikua nord for Vallersund. Kom seg til Trondhjem for reparasjoner.
1929 Fikk brann på 1. klasse 17/02 etter avgang Kirkenes. Returnerte til Kirkenes. Gikk til Trondhjems Mek. Verksted for reparasjoner.
1934 Fikk mindre skader da DS RANEN drev inn i henne under en storm i Rørvik havn.
1936 Trakk ned taubåten LADEJARLEN 19/07 ved avgang Trondheim. Maskinisten omkom.
1937 Slept til Trondheim 06/10 etter maskinhavari ved Ørnes.
1940 WWII Hjemmeflåten.
1945 Seilte i Hurtigruten med mange avbrudd grunnet overhalinger og mekaniske problemer.
1948 Dokket i februar ved Trondhjems Mek. Verksted, Trondheim for fornyelse av interiøret, montert ny skorstein og forlengelse av båtdekk. I fart igjen fra juli.
1950 Grunnstøtte 17/10 nær Heggebåen sør for Florø. Passasjerene ble overført til ATLØY og TOFTHOLM. Lagt opp i Trondheim.
1951 Solgt i februar sammen med NFDS DS TORDENSKJOLD til Remorquage Letzer S.A., Ostende, Belgia. Omdøpt til WESTENDE. Brukt som «badeskip» ved Ostende.
1954 Ankom 20/06 til Brugge, Belgia for hugging.
Omtaler
Det er ingen omtaler ennå.